4×4 seiklus ŠOKEERIV IDA-VIRUMAA

4x4 seiklus Šokeeriv Ida-Virumaa (Marko Kaldur)

avastaEESTI.ee korraldab maasturiomanikele 4×4 seiklusi “Šokeeriv Ida-Virumaa”.
Sportliku 4×4 seikluse käigus tutvustame Ida-Virumaa šokeerivaid, nõukanostalgilisi ja venemeelseid ning -keelseid paikasid, tööstusalasid ja lahingukohtasid, ekstreemseid loodusobjekte ning salapäraseid paikasid. Käime kohtades, kuhu tavaturistid ei pruugi iseseisvalt kunagi sattuda.

* 4×4 seiklus on kohandatud vastavalt osalevate 4×4 masinate suutlikkusele. Võrreldes tavalise (sõiduautodele mõeldud) marsruudiga on 4×4 seiklus mõeldud suurema maastikuläbivusvõimega masinatele. Trassil saab lisaks asfaldile, kruusale ja metsateedele mütata mudastel radadel, turnida nõlvadel, laskuda kanjonisse, läbida veetakistusi. Soovi korral leiab kohti, kust masinaid läbigi vintsima peab.
Mõõdukas 4×4 seiklus lisandub tavapärasele šokeeriva Ida-Virumaaga tutvumise marsruudile. 4×4 seikluse puhul on iga marsruut unikaalne, vastavalt offroadi võimalustele.

* Erinevalt mitmesugustest “kontaktivabadest” paberkandja/interneti abil korraldatavatest autoorienteerumistest või Google Mapsiga (naer saalis) ringi reisimisest on avastaEESTI.ee 4×4 seikluse puhul KAHEL TÄISPÄEVAL + eelneval õhtul kaasas giid/matkajuht, kes külastatavaid sihtkohtasid tutvustab ning neist räägib ja küsimustele vastab. Samuti minnakse giidi juhendamisel paikadesse, kuhu tavalised autoorienteerumised või reisijuhid lihtsalt viia ei oska/suuda.

* Toimumisaeg/registreerumisaeg: vastavalt kokkuleppele

* Maksumus: 100.-/auto (kui koguneb vähemalt 3 autot), 90.-/auto (kui osaleb 4-5 autot). Väiksema või suurema autode arvu korral eraldi kokkuleppehind.

* Muud tingimused: loe altpoolt

* Pildid: vaata altpoolt

Mida šokeerivat ning ekstreemset Ida-Virumaal leidub? Miks on Ida-Virumaa endiselt venekeelne ja venemeelne? Millist nõukanostalgiat Ida-Virumaal säilitatakse ja au sees hoitakse? Kui hävitavalt mõjub põlevkivi kaevandamine Ida-Virumaale? Millised on tänapäeva Ida-Virumaa varjuküljed?

Põlevkivitööstuse poolt lagastatud loodus. Surnud metsad ja elutud fenoolisood. Neoonvärvides mürgised ning saastatud keemiajärved. Vulkaanilikult põlevad tuhamäed, kopse kriipiv õhk ja silmi riivav reostus.

Lagunevad kummituslinnad oma hüljatud ja apokalüptiliste hoonetega, mille meeleheitel elanikud on pagenud parema elu otsinguile ning kus praegu vaid tuul varemeil vihiseb ja viimased allesjäänud asukad oma elupäevi lootusetult lõpule saadavad. 

Nõukogude Liidu esimese tuumapommi sünnikodu – ala, kust kaevandati esimese nõukogude massihävitusrelva purustav materjal. Tänapäevalgi leidub siin radioaktiivseid jäätmeid sedavõrd palju, et tõsisem katastroof muudaks Läänemere ning rannikualad aastatuhandeteks elamiskõlbmatuks.

Teise Maailmasõja verised lahingupaigad ning võitjate memoriaalid ja monumendid, mis uhkelt ja puutumatult kuulutavad fašistliku Eesti alistamist ning kus Georgi lindikesed erksalt tuules lehvivad.

1944. aastal Eestist üle rullunud sõjatehnika mälestusmärgid – tankid ja suurtükitorud ülejäänud Eesti poole sihitud. Seda kõike kinnistamas Eesti viimane Lenini ausammas, käega idast tõusvat valgust suunates.

Venestamispoliitika raudsed kantsid läbi sajandite – Kuremäe klooster, Kohtla-Järve linnavalitsus. Stalinistlikud linnaosad ja monoasulad, kus endisaegne hiilgus lagunemas, seintelt krohv murenemas, bareljeefidelt tükid pudenemas. Ent sellest hoolimata kõrguvad hoonete vahel ausambad töölisklassi võitmatusele.  

Ehedaid vene külasid meenutavad datšarajoonid, kus potisinised on nii majad kui värvitriip trikolooril. Ainult et sinimustvalge asemel lehvivad seal valgesinipunased lipud ning madrusesärkides tüübid aedades tekitavad Krimmis viibimise tunde.

Üheksakümnendate maffiasõdade märgilisemad paigad – kohad, kuhu maeti tapetud maffiasõdureid, korrumpeerunud poliitikutele ette jäänud ning elusalt uputatud ärimehe märg haud, õhku lastud omavalitsushooned, kümneid kurjategijaid neelanud kaevandusšahtid.

Pronksiööga kultusliku staatuse omandanud kohalikud Aljošad, mille juurde nõukogude pühade ja tähtpäevade aegu punaste nelkide mered tekivad. Kontrastiks neile Pronksiööl vandaalide ja purustajate ohvriks langenud eestimeelsed mälestusmärgid ja ausambad.

Getostunud linnaosad ja nurgatagused narkourkad, kaubandus- ning toitlustusasutused, kus eesti keelt ei kuule ning menüüde grammatika kulmu kergitama paneb.

Õnnetute vanurite viimne puhkepaik porisel heinamaal, hauad märgistamata, ristid viltu või pikali, malts kõikjal vohamas. 

Nõukaaega eksponeerivad mitmed muuseumid ja väljapanekud – samas võiks terve Ida-Virumaa pretendeerida nõukogude aja muuseumi tiitlile.

Kõiki neid šokeerivaid ja Ida-Virumaale omaseid vaateid vürtsitavad omakorda giidi/matkajuhi kirjeldused kohalikust elust-olust, kogemused lapsepõlvest tänapäevani, lisaks ohtralt linnalegende, vandenõuteooriaid ning salapäraseid teemasid, mis Ida-Virumaaga seotud.

Tingimused

* Ajakava:

1. päev (näiteks reede): kohtumispaik õhtul (ca kell 18) mõnel laagriplatsil Ida-Virumaal või lähinaabruses. Telkimine. Sumin.

2. päev: kohtumine hommikuste saabujatega mõnes kergelt leitavas paigas. 4×4 seiklus läbi terve päeva. Einestamine vastavalt ühisele kokkuleppele (kas sõidu ajal näksimine, mõnel lõkkeplatsil eine valmistamine, kiirtoidu kaasa haaramine teele jäävatest kohtadest, söömine mõnes toitlustuspaigas). Õhtuks naaseme esimesele laagriplatsile või leiame uue (vastavalt võimalustele ning platside rahvastatusele). Telkimine. Sumin.

3. päev: ärkamine toimub keskmiste unekottide järgi (s.t., et liiga varased ärkajad peavad hommikul kohapeal tegevust leidma, liiga hilised ärkajad aga arvestama varasema ärkamisega). 4×4 seiklus õhtuni. Einestamine sarnaselt eelmisele päevale. 4×4 seikluse lõpetamine (ca kell 18), laialiminek. Võimalus vähendatud koosseisus veel ühe öö kuskil telkida.   

* Giidile/matkajuhile võimaldatakse koht (“shotgun”/juhi kõrvaliste) juhtmaasturis. Selles masinas sõitjail on eksklusiivne võimalus kuulda giidilt lisalugusid šokeeriva Ida-Virumaa kohta.

* Teele jääb hulgaliselt huvitavaid kohtasid, põnevaid vaatamisväärsusi, ekstreemseid looduspilte ja palju muud.
Et mitte istmikku täiesti laiaks litsuda, siis vahepeal jalutame ka matkaradadel või niisama omapäraste kohtade juurde.
Programmi sisustame selliselt, et ei tuleks liiga pikkasid ülesõite ehk siis iga natukese aja tagant oleks mõni peatuspaik, jalasirutuspaus või väike jalgsimatk.

* Marsruudi osas oleme paindlikud – mingi trass on GPS-i juba maha märgitud, ent jooksvalt otsustame, et kuhu veel põigata või kust läbi sõita.
Esimesel õhtul lõkke ääres arutame need küsimused omavahel täpsemalt läbi, aga ka teisel päeval liitujate arvamusega arvestatakse.

* Ööbitakse looduses – kas siis mõnel ettevalmistatud laagriplatsil või otsitakse metsik koht, kuhu jääda. Iga osaleja vaatab ise, et kas telgib, ööbib autos või leiab mingi muu lahenduse.

* Igasugune 4×4 seikluseks ning ööbimiseks vajalik varustus, nagu ka söök-jook jm vajaminevad aksessuaarid tuleb igaühel endal kaasa võtta.

* Marsruut on mõeldud 4×4 maasturitega läbimiseks. Iga auto juht/omanik vastutab ise oma auto seisukorra eest. Autode tahtlikku lõhkumist plaanis ei ole.

* Osalejate arvu hoiame mõistlikkuse piires.

* 4×4 seiklusel “Šokeeriv Ida-Virumaa” osalemine on alates 90-100 eurot auto kohta, mis katab korralduslikud kulud.

* Vabade kohtade korral saavad liituda ka ilma autota osalejad, selleks küsige registreerudes lisainfot.

* Eelnevalt palume registreeruda Facebooki sõnumi kaudu või saates kinnituse info@avastaeesti.ee 

NB! Tegu EI OLE avaliku üritusega. Sportliku 4×4 seikluse käigus suhtume mõistlikult kõigisse hetkel kehtivatesse piirangutesse ning nõuetesse. Haigusnähtudega või teadliku nakatamisohuga palume mitte ühineda. Iga osaleja vastutab oma tervise ning sellele kaasneva või riskide eest ise. Osalejate vanuse alampiir on 21 aastat (või nooremad koos vastutava täiskasvanuga). Korraldajad jätavad endale õiguse vajadusel 4×4 seiklus ära jätta, toimumisaega või -kohta muuta, registreerunud osalejaid teavitatakse muudatustest ette. Probleemide esinedes on korraldajatel õigus osalejaid minema saata. Seadusandlike probleemide korral kohandame 4×4 seikluse vastavalt võimalustele ümber.

Vasta

Kommenteeri:
Nimi: